11 december 2007

11 december

Hej Maryam!
Vad segt allt går på vintern! jag hade hoppats kunna rapportera fantastiska tillväxter, men det enda som egentligen verkar trivas i mitt fönster nu är apelsinträdet som fruktar. Mina fina paprikaplantor börjar protestera, de tappar blad och vissa ser sjuka ut. De behöver mer ljus än vad den svenska vintern kan erbjuda, det vet jag ju, men jag hoppas ändå på små nya skott som jag kan ana på en del. Det är svårt det där, hur länge man ska ha kvar saker i fönstret. De andra skulle få mer ljus om jag flyttade på dem, men det känns så hemskt.

En av mina älskade tamarinder har blixttorkat från en dag till en annan, och en annan börjar tappa blad. Jag intalar mig att den släpper de nedre bladen för att ge kraft åt de övre skotten och såsmåningom börja bli ett träd.


Det är inte lätt att hålla modet uppe när det regnar på ens fönsterbräda, och tamarinden fäller sammetsblad som blir ett mjukt täcke som inte skyddar någonting.

Och de undrar varför man inte gillar vintern.

Hoppas det blir vår snart.
Kram

Inga kommentarer: